Peguam Syarie Hafizah Haron & Associates
Perunding Keluarga & Harta Pusaka

Lawati pejabat kami di

No.15 Jalan Zapin 1 Bandar Bukit Raja 41050 Klang Selangor

Atau hubungi kami melalui saluran di bawah

Search This Blog

Rapid Growth Rate
That means it’s not the sort of text you’d ever want to claim as your company’s own
Full Video Support
That means it’s not the sort of text you’d ever want to claim as your company’s own
Responsive Design
That means it’s not the sort of text you’d ever want to claim as your company’s own

Contact Form

Name

Email

Message

Selamat Pagi Malaysia

 


Testing

Wasiat harta pusaka dalam islam.


Kepentingan hibah harta pusaka dalam islam.


Sering kali kita dipaparkan dalam drama melayu yang  memaparkan konflik keluarga melibatkan wasiat. Konflik terjadi akibat tidak merancang dan memikirkan apa yang berlaku pada masa akan datang termasuk membabitkan kematian sehingga mencetuskan konflik keluarga.

Paling teruk, berlakunya perpecahan dan perbalahan dalam keluarga. Ada kes isteri ditinggalkan sehelai sepinggang kerana harta suami jatuh kepada keluarga mertua apabila pembahagian harta secara faraid digunakan.

Kebanyakan konflik harta pusaka ini berpunca daripada perebutan dan kelemahan mengenal pasti siapa pewaris berpotensi untuk melakukan tuntutan.

Penulisan wasiat harta pusaka dapat mengurangkan konflik


Amat penting masyarakat sekarang menguasai aspek pengurusan harta pusaka kerana ia sangat kompleks untuk difahami secara teori dan praktikal. Walau bagaimanapun, ilmu pewarisan harta pusaka dalam Islam wajib difahami supaya setiap yang masih hidup tidak termakan harta yang batil.

penulisan wasiat harta pusaka dalam islam


Perkara terbaik yang boleh anda lakukan adalah merancang pembahagian aset kepada siapa yang ingin diberikan dan berapa banyak yang akan diagihkan.

Masyarakat perlu tahu membezakan pelbagai instrumen membabitkan harta pusaka, antaranya memahami bahawa hibah boleh diberikan kepada sesiapa sahaja tanpa had.

Wasiat perlu digunakan untuk pembahagian harta pusaka kepada waris dan bukan waris serta terhad kepada satu pertiga daripada harta pusaka. Manakala faraid pula merupakan pembahagian harta pusaka khusus untuk waris sahaja.

Hibah sememangnya sangat penting lebih-lebih yang melibatkan mereka yang mempunyai pelbagai jenis harta pusaka seperti hartanah, rumah dan wang.

Pengurusan harta pusaka tanpa wasiat merupakan satu proses yang sangat panjang dan memakan masa. Proses yang panjang ini boleh menjangkau sehingga 3 hingga 5 tahun dan sudah tentu ia menyebabkan kos yang tinggi.

Masih ramai orang Islam yang menganggap hibah adalah perkara yang tidak begitu penting. Masih ramai lagi orang Islam yang tidak membuat persiapan menulis hibah kerana beranggapan urusan harta diletakkan di bawah faraid sahaja. Sedangkan membuat wasiat adalah perkara yang amat digalakkan dalam Islam.

Orang ramai perlu ada kesedaran akan kepentingan pengurusan harta pusaka. Pemilik harta pula perlu memastikan harta yang ditinggalkan kelak tidak akan menyusahkan dan membebankan waris untuk menguruskannya.

Wasiat harta pusaka dalam Islam amat penting


Apakah itu wasiat?


Wasiat bermaksud pengakuan seseorang yang dibuat pada masa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat yang digunakan bagi tujuan kebajikan atau apa-apa tujuan yang dibenarkan oleh undang-undang Islam selepas kematiannya. Aset orang Islam yang meninggal dunia akan diagihkan kepada waris-waris mengikut Faraid.

Waris yang ditetapkan dalam Islam adalah suami, isteri, ibubapa serta anak-anak yang sah dengan syarat beragama Islam berhak mewarisi harta si mati. Golongan yang tidak dianggap sebagai waris yang layak mewarisi menurut Islam pula adalah anak angkat, anak luah nikah, ibu bapa angkat dan lain-lain lagi.



Pesanan Imam Ghazali, 
Setiap orang Islam hendaklah menulis wasiat setiap kali sebelum ingin tidur malam. 

Manakala hadis daripada Abdullah Bin Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :
Seseorang muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak sepatutnya tidur selama dua malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiat di sisinya.
Riwayat al-Bukhari

Menurut Ustaz Indera Shahril Mohd Shahid yang merupakan Pengurus Harta Baitulmal, Majlis Agama Islam Selangor, walaupun hukum berwasiat merupakan satu perbuatan sunat yang digalakkan, namun hukum berwasiat juga boleh berubah mengikut situasi berikut

Wajib berwasiat.


  • Wasiat menjadi wajib apabila seseorang mempunyai tanggungjawab yang perlu ditunaikan yang berbentuk 'hak Allah' seperti zakat, kafarah dan haji yang dibimbangi tidak dapat ditunaikan sekiranya tidak diwasiatkan kepada seseorang untuk melaksanakannya. 
  • Begitu juga tanggungjawab berkaitan hak manusia seperti mempunyai harta yang diamanahkan kepadanya dan hutang yang belum diselesaikan.


Haram berwasiat.


  • Wasiat menjadi haram apabila seseorang mewasiatkan sesuatu perkara yang diharamkan oleh syarak atau bertujuan untuk memudaratkan waris.


Harus berwasiat.


  • Wasiat menjadi harus jika dibuat kepada orang kaya sama ada daripada kaum kerabat atau mana-mana pihak dengan tidak mempunyai tujuan tertentu. 
  • Jika wasiat itu bertujuan untuk melakukan kebajikan dan menghubungkan tali silaturahim, maka ia menjadi sunat.


Makruh berwasiat.


  • Wasiat menjadi makruh jika pewasiat mempunyai harta yang sedikit namun pada masa yang sama mempunyai waris yang miskin yang sangat memerlukan harta. 
  • Demikian juga adalah tidak wajar memberikan wasiat kepada orang fasik atau orang yang sering melakukan maksiat kerana dibimbangi pemberian wasiat itu akan meningkatkan lagi kecenderungannya untuk melakukan maksiat. 

Penulisan wasiat adalah amat digalakkan kerana ia merupakan suatu tindakan mulia untuk menzahirkan keinginan pewasiat terhadap pembahagian harta yang telah dikumpul semasa hidup. Pewarisan harta yang dirancang melalui wasiat ini dapat diagihkan untuk tujuan kebajikan dan kepada keluarga tersayang selepas kematian.


Apakah perkara penting dalam menyediakan wasiat?


Terdapat dua perkara penting dalam menyediakan wasiat dimana orang yang menyediakan wasiat sebelum mati biasanya akan melakukan perkara berikut:

  1. Mengumpul semua dokumen yang diperlukan (berkaitan harta dan waris) 
  2. Melantik pentadbir (wasi). Pentadbir yang dilantik ini boleh terdiri daripada waris, bukan waris, peguam atau institusi pengurusan harta pusaka seperti Amanah Raya Berhad dan Perbadanan Wakaf Negeri untuk Majlis Agama Islam Negeri.
Sekiranya ada wasi yang dilantik, pembahagian harta pusaka dapat dijalankan secara telus. Bagi kes harta kepada anak di bawah umur 18 tahun, pengurusan harta pusaka akan diserahkan kepada pemegang amanah sebelum dipindahkan kepada pewarisa apabila cukup umur dan berupaya mentadbir hartanya sendiri.

Dengan adanya dua perkara ini, pengurusan tuntutan harta pusaka akan menjadi lebih mudah. Apabila kita melakukan wasiat dan melantik wasi, urusan peninggalan harta dapat diuruskan secara profesional oleh wasi yang dilantik.

Jadi, disini diingatkan betapa pentingnya wasiat disediakan semasa hidup supaya proses tuntutan harta pusaka yang panjang dan melibatkan kos yang tinggi ini dapat dielak. Malah, jelas sekali wasiat boleh membantu menjadikan proses tuntutan harta pusaka menjadi lebih mudah dan cepat.

Marilah kita berusaha untuk menguruskan pewarisan harta dengan baik selagi masih hidup ini dengan mempelajari cara atau proses menyediakan wasiat ini untuk kemudahan waris kita kelak.

Tapi perlulah diingat bahawa syaratnya ialah ia mestilah bukan kepada waris kita, dan juga tidak lebih 1/3 harta pusaka.

Sekiranya hendak dibuat buat wasiat kepada isteri dan anak, sah atau tidak ? jawapanya adalah tidak sah, kerana anak ialah waris kita

Jika buat wasiat kepada anak angkat. Boleh ke?


Jawapannya boleh. Cuma terhad kepada 1/3 sahaja. Kalau nak bagi semua harta kepada ahli waris atau anak angkat, maka instrumen hibah adalah yang paling sesuai.



Fiza Haron
Berkelulusan sarjana muda syariah undang-undang perbandingan dari Universiti Kebangsaan Malaysia dgn diploma lanjutan pentadbiran kehakiman dan guaman Islam UKM, beliau juga mempunyai sijil guaman bagi negeri Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Berpengalaman lebih 7tahun, beliau kini bernaung dibawah firma guaman sendiri iaitu Hafizah Haron & Associate. Beliau boleh dihubungi di talian 011-64390556 atau email di mailto:hafizahharonassociates@gmail.com

Hukum faraid harta pusaka dalam islam.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hukum Faraid Dalam Pembahagian Harta Pusaka | Bila kita meninggal dunia, harta yang kita ada wajib kita wasiatkan untuk dibahagikan kepada waris yang layak.

Sebut bab pembahagian harta pusaka ada banyak cara, antaranya wasiat, faraid dan hibah. Ini antara yang ramai orang tahu dan pernah dengar.

Tapi, antara ketiga cara ni, cara Faraid biasanya orang tak faham sangat. Memang agak rumit bab pembahagian ni.

Secara asasnya, pasti orang tahu yang Faraid ni, adalah pembahagian harta di mana pihak lelaki akan dapat 2 bahagian dan perempuan 1 bahagian.

Rasa macam tak adil je kan. Tapi betul ke begitu?

Bukan ke Faraid ni hukum Allah?

Wajib ke buat Faraid?

Camne nak kira faraid tu?

Nak jawab semua persoalan tu, kena lah baca lebih lanjut sedikit info yang saya akan kongsikan di bawah ni.


Hukum Faraid Dalam Pembahagian Harta Pusaka


Hukum Faraid Dalam Pembahagian Harta Pusaka


Apa itu Faraid?


Faraid dari segi bahasa bermaksud ialah menentukan, memastikan, menghalalkan dan mewajibkan.

Menurut istilah syarak, Faraid adalah pembahagian harta seorang Islam yang telah meninggal dunia sama ada beliau meninggalkan wasiat atau tidak sebelum kematiannya. Maka harta peninggalannya akan dibahagikan kepada ahli warisnya (seperti  anak, isteri, suami, ibu, dan lain-lain), menurut hukum Islam.
Harta yang dibahagikan kepada ahli waris adalah baki harta yang ditinggalkan setelah ditolak segala pembiayaan pengurusan jenazah, hutang pewaris (zakat, nazar, dan lain-lain) dan wasiat yang dibenarkan oleh syarak (tidak melebihi 1/3 dari jumlah harta).

Bentuk Harta yang boleh dibahagikan secara Faraid.

Bentuk harta yang boleh dibahagikan secara Faraid ialah:
  1. Tanah
  2. Bangunan (rumah).
  3. Barang kemas (emas, perak dan lain-lain).
  4. Insurans dan Wang tunai (sama ada dilaburkan atau tidak).
  5. Binatang ternakan seperti kambing, lembu, unta, kerbau dan lain-lain.


Cara pembahagian faraid menurut al-Quran


(Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Dalil tentang Faraid

Surah an-Nisa ayat 11 dan 12.
يُوصِيكُمُ ٱللَّهُ فِيٓ أَوۡلَٰدِكُمۡۖ لِلذَّكَرِ مِثۡلُ حَظِّ ٱلۡأُنثَيَيۡنِۚ فَإِن كُنَّ نِسَآءٗ فَوۡقَ ٱثۡنَتَيۡنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَۖ وَإِن كَانَتۡ وَٰحِدَةٗ فَلَهَا ٱلنِّصۡفُۚ وَلِأَبَوَيۡهِ لِكُلِّ وَٰحِدٖ مِّنۡهُمَا ٱلسُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كَانَ لَهُۥ وَلَدٞۚ فَإِن لَّمۡ يَكُن لَّهُۥ وَلَدٞ وَوَرِثَهُۥٓ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ ٱلثُّلُثُۚ فَإِن كَانَ لَهُۥٓ إِخۡوَةٞ فَلِأُمِّهِ ٱلسُّدُسُۚ مِنۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٖ يُوصِي بِهَآ أَوۡ دَيۡنٍۗ ءَابَآؤُكُمۡ وَأَبۡنَآؤُكُمۡ لَا تَدۡرُونَ أَيُّهُمۡ أَقۡرَبُ لَكُمۡ نَفۡعٗاۚ فَرِيضَةٗ مِّنَ ٱللَّهِۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمٗا 
Maksudnya:  “Allah mensyari'atkan bagimu tentang (pembagian pusaka untuk) anak-anakmu. Yaitu: bahagian seorang anak lelaki sama dengan bagahian dua orang anak perempuan; dan jika anak itu semuanya perempuan lebih dari dua, maka bagi mereka dua pertiga dari harta yang ditinggalkan; jika anak perempuan itu seorang saja, maka ia memperoleh separo harta. Dan untuk dua orang ibu-bapa, bagi masing-masingnya seperenam dari harta yang ditinggalkan, jika yang meninggal itu mempunyai anak; jika orang yang meninggal tidak mempunyai anak dan ia diwarisi oleh ibu-bapanya (saja), maka ibunya mendapat sepertiga; jika yang meninggal itu mempunyai beberapa saudara, maka ibunya mendapat seperenam. (Pembagian-pembagian tersebut di atas) sesudah dipenuhi wasiat yang ia buat atau (dan) sesudah dibayar hutangnya. (Tentang) orang tuamu dan anak-anakmu, kamu tidak mengetahui siapa di antara mereka yang lebih dekat (banyak) manfaatnya bagimu. Ini adalah ketetapan dari Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
Beberapa perkara tentang pengiraan asas pembahagian faraid dapat dipelajari, iaitu:

  1. Sekiranya meninggal dunia dan meninggalkan anak lelaki dan anak perempuan, maka bahagian anak lelaki adalah 2 kali bahagian anak perempuan
  2. Sekiranya meninggal dunia dan meninggalkan dua atau lebih anak perempuan sahaja (tiada anak lelaki), maka bahagian mereka adalah dua pertiga (2/3) daripada nilai harta pusaka, yang mana perlu dibahagikan sama rata kepada semua anak perempuan yang terlibat
  3. Sekiranya meninggal dunia dan meninggalkan seorang anak perempuan sahaja (tiada anak lelaki), maka bahagiannya adalah satu perdua (1/2) atau separuh
  4. Sekiranya meninggal dunia dan meninggalkan ibubapa serta anak (tanpa mengira bilangan dan jantina anak), maka bahagian untuk setiap seorang ibu dan bapa adalah satu perenam (1/6); untuk ibu 1/6 dan untuk bapa 1/6
  5. Sekiranya meninggal dunia dan meninggalkan ibubapa sahaja (tidak mempunyai anak), maka bahagian ibu adalah satu pertiga (1/3) manakala bapa pula mendapat bahagian dua pertiga (2/3)
  6. Sekiranya meninggal dunia dan meninggalkan ibubapa serta adik-beradik (tidak mempunyai anak), maka bahagian ibu adalah satu per enam (1/6) dan selebihnya adalah bahagian adik-beradik lelaki


Sekarang, kita lihat pula ayat 12 surah an-Nisa’:
۞وَلَكُمۡ نِصۡفُ مَا تَرَكَ أَزۡوَٰجُكُمۡ إِن لَّمۡ يَكُن لَّهُنَّ وَلَدٞۚ فَإِن كَانَ لَهُنَّ وَلَدٞ فَلَكُمُ ٱلرُّبُعُ مِمَّا تَرَكۡنَۚ مِنۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٖ يُوصِينَ بِهَآ أَوۡ دَيۡنٖۚ وَلَهُنَّ ٱلرُّبُعُ مِمَّا تَرَكۡتُمۡ إِن لَّمۡ يَكُن لَّكُمۡ وَلَدٞۚ فَإِن كَانَ لَكُمۡ وَلَدٞ فَلَهُنَّ ٱلثُّمُنُ مِمَّا تَرَكۡتُمۚ مِّنۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٖ تُوصُونَ بِهَآ أَوۡ دَيۡنٖۗ وَإِن كَانَ رَجُلٞ يُورَثُ كَلَٰلَةً أَوِ ٱمۡرَأَةٞ وَلَهُۥٓ أَخٌ أَوۡ أُخۡتٞ فَلِكُلِّ وَٰحِدٖ مِّنۡهُمَا ٱلسُّدُسُۚ فَإِن كَانُوٓاْ أَكۡثَرَ مِن ذَٰلِكَ فَهُمۡ شُرَكَآءُ فِي ٱلثُّلُثِۚ مِنۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٖ يُوصَىٰ بِهَآ أَوۡ دَيۡنٍ غَيۡرَ مُضَآرّٖۚ وَصِيَّةٗ مِّنَ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٞ   
Maksudnya: “Dan bagimu (suami-suami) seperdua dari harta yang ditinggalkan oleh isteri-isterimu, jika mereka tidak mempunyai anak. Jika isteri-isterimu itu mempunyai anak, maka kamu mendapat seperempat dari harta yang ditinggalkannya sesudah dipenuhi wasiat yang mereka buat atau (dan) seduah dibayar hutangnya. Para isteri memperoleh seperempat harta yang kamu tinggalkan jika kamu tidak mempunyai anak. Jika kamu mempunyai anak, maka para isteri memperoleh seperdelapan dari harta yang kamu tinggalkan sesudah dipenuhi wasiat yang kamu buat atau (dan) sesudah dibayar hutang-hutangmu. Jika seseorang mati, baik laki-laki maupun perempuan yang tidak meninggalkan ayah dan tidak meninggalkan anak, tetapi mempunyai seorang saudara laki-laki (seibu saja) atau seorang saudara perempuan (seibu saja), maka bagi masing-masing dari kedua jenis saudara itu seperenam harta. Tetapi jika saudara-saudara seibu itu lebih dari seorang, maka mereka bersekutu dalam yang sepertiga itu, sesudah dipenuhi wasiat yang dibuat olehnya atau sesudah dibayar hutangnya dengan tidak memberi mudharat (kepada ahli waris). (Allah menetapkan yang demikian itu sebagai) syari'at yang benar-benar dari Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun.”

Pengiraan Asas Pembahagian Faraid


Beberapa intipati berkenaan pengiraan asas pembahagian faraid dalam ayat ini adalah:

  1. Sekiranya isteri meninggal dunia dan meninggalkan suami sahaja (tidak mempunyai anak), maka bahagian suami adalah satu perdua (1/2). Tetapi, sekiranya isteri tersebut mempunyai anak, maka bahagian suami adalah satu perempat (1/4)
  2. Sekiranya suami meninggal dunia dan meninggalkan isteri sahaja (tidak mempunyai anak), maka bahagian isteri adalah satu perenam (1/4) (dibahagikan sama rata daripada 1/4 tersebut jika isteri lebih daripada seorang). Tetapi, sekiranya suami tersebut mempunyai anak, maka bahagian isteri adalah satu perlapan (1/8) (dibahagikan sama rata daripada 1/8 tersebut jika isteri lebih daripada seorang)
  3. Sekiranya meninggal dunia dan tidak mempunyai waris usul (ibu dan bapa, datuk dan nenek) dan waris furu’ (anak, isteri atau suami), tetapi mempunyai saudara lelaki seibu atau saudara perempuan seibu sahaja, maka bahagian mereka adalah satu perenam (1/6) manakala selebihnya diserahkan kepada baitulmal. Tetapi, sekiranya saudara lelaki seibu atau saudara perempuan seibu lebih daripada 2 orang, maka bahagian mereka adalah satu pertiga (1/3) yang perlu dikongsi sama rata antara mereka, manakala selebihnya dua pertiga (2/3) diserahkan kepada baitulmal
  4. Sekiranya meninggal dunia dan tidak mempunyai waris usul dan furu’, tetapi mempunyai saudara lelaki dan saudara perempuan seibu dan sebapa, maka bahagian mereka adalah seluruh harta yang ditinggalkan (lelaki 2 bahagian, perempuan 1 bahagian)
  5. Itulah panduan pengiraan asas pembahagian faraid yang dinyatakan dalam al-Quran, panduan atau manual kehidupan kita semua yang sebenarnya.

Pengiraan pembahagian faraid boleh jadi berbeza berdasarkan situasi yang berlalu dan waris-waris yang ditinggalkan.

Jadi, ilmu pengiraan matematik yang mantap amat diperlukan dalam menentukan pembahagian harta pusaka mengikut faraid. Nampak tak.. penting subjek matematik ni...

Sebagai rujukan mudah, boleh rujuk carta yang berikut untuk penentuan pengiraan asas pembahagian faraid:

Hukum Faraid Dalam Pembahagian Harta Pusaka

Kadar Asas Pembahagian Faraid


Suami: ½ jika si mati (isteri) dan tidak mempunyai anak lelaki atau perempuan atau cucu dan kebawah, ¼ jika si mati (isteri) mempunyai anak lelaki atau perempuan atau cucu dan kebawah.

Isteri: ¼ jika si mati (suami) dan tidak mempunyai anak lelaki atau perempuan atau cucu dan kebawah, 1/8 jika si mati (isteri) mempunyai anak lelaki atau perempuan atau cucu dan kebawah.

Bapa: 1/6 jika si mati mempunyai anak lelaki atau perempuan atau cucu dan kebawah, 1/6 + Asobah jika si mati tidak mempunyai anak lelaki atau perempuan.

Ibu: 1/6 jika si mati mempunyai anak atau cucu perempuan daripada anak lelaki kebawah atau mempunyai beberapa orang saudara (lelaki/perempuan), 1/3 dari keseluruhan harta jika simati mempunyai seorang saudara lelaki atau perempuan sahaja dan tiada anak kebawah, 1/3 dari baki harta jika simati meninggalkan salah seorang suami atau isteri dan bapa tanpa waris lain.

Anak perempuan: ½ jika seorang, 2/3 jika dua orang atau lebih dibahagi sama rata, Asabah Bilghairi jika simati mempunyai anak lelaki atau perempuan 2:1.

Anak lelaki: 100% daripada baki (Asabah) sekiranya seorang, dikongsi sama rata daripada baki(Asabah) sekiranya lebih daripada seorang, Asabah Bilghairi jika si mati mempunyai anak lelaki atau perempuan 2:1.

Apa-apa pun, selagi kita masih hidup, uruskanlah wasiat dengan sebaiknya. Wasiat boleh ditetapkan 1/3 dariapda harta yang kita milikinya dan selebihnya akan diberikan kepada waris-waris mengikut faraid.

Hukum Faraid Dalam Pembahagian Harta Pusaka

Beberapa persoalan tentang Faraid


Assalamu'alaikum...sedikit kemusykilan bab faraid... Seorang perempuan meninggal dunia meninggalkan waris berikut: Suami, 2 anak lelaki dan 1 anak perempuan, seorang ayah. Ibu telah meninggal dahulu tapi nenek ( ibu kpd ibu) masih ada... Soalan: Nenek ni dapat tak pusaka? ganti ibu ke? Kalau dapat, berapa kadarnya? Moga dapat maklumbalas.

JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Berikut ialah kiraan faraid setelah ditahqiq:

  1. Suami = 3/12 (Asalnya ialah ¼ kerana si mati mempunyai anak)
  2. Anak lelaki pertama = 2/12 (Dua kali ganda bahagian anak perempuan)
  3. Anak lelaki kedua = 2/12 (Dua kali ganda bahagian anak perempuan)
  4. Anak perempuan = 1/12 (Separuh daripada bahagian anak lelaki)
  5. Nenek sebelah ibu = 2/12 (Asalnya ialah 1/6 kerana si mati telah kematian ibu tetapi mempunyai nenek sebelah ibu).

Ini berdasarkan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa’, (4:11-12).
Sebaiknya perkara ini dirujuk kepada pihak Mahkmah Rendah Syariah bagi tujuan mendapatkan Sijil Faraid yang lebih berautoriti.

Info tambahan dan kesimpulan

Beza Hibah dan Faraid


  1. Hukum tentang perlaksanaan dan pembahagian faraid telah jelas dinyatakan di dalam AlQuran. Ia dianggap sebagai Hududullah yang perlu dilaksanakan oleh setiap orang Islam yang beriman.
  2. Pembahagian faraid terhadap harta pusaka si mati dibuat selepas ditolak kos urusan jenazah, hutang simati,  harta sepencarian dan wasiat si mati. Baki daripada harta pusaka si mati barulah dibahagi bahagikan mengikut faraid.
  3. Pembahagian sama rata terhadap harta pusaka simati boleh dibuat dengan syarat semua waris perlu tahu bahagian faraid masing- masing terlebih dahulu dan kesemua waris telah bersetuju dan redho pembahagian dibuat secara sama rata.
  4. Hukum pembahagian faraid datang dengan tanggungjawab. Bahagian faraid untuk waris lelaki lebih tinggi berbanding dengan waris perempuan kerana waris lelaki bertanggungjawab untuk menjaga waris-waris perempuan  dengan harta pusaka yang diterima, sedangkan waris perempuan hanya bertanggungjawab untuk dirinya sendiri sahaja dan harta faraid yang diterima hanyalah lah untuk dirinya sahaja.
  5. Sijil faraid diperlukan untuk mengesahkan waris yang sah yang berhak menerima harta pusaka si mati dan untuk mengesahkan bahagian sebenar yang berhak diterima oleh setiap waris. Walau bagaimanapun ada pekeliling yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Tanah dan Galian Malaysia yang tidak mengiktiraf sijil faraid untuk urusan pendaftaran  perletakanhak atau turun milik di pejabat tanah.
  6. Hibah tidak boleh dilakukan semata-mata bertujuan untuk mengelakkan daripada faraid atau sebagai langkah untuk lari daripada faraid kerana merasakan pembahagian faraid adalah tidak adil. Hibah sepatunya dilakukan atas dasar rasa kasih sayang kepada ahli keluarga ikhlas kerana Allah.
  7. Hukum hibah yang dibuat untuk tujuan mengelakkan daripada melaksanakan faraid tetap sah dari segi hukum fekah dengan syarat ianya mematuhi semua rukun dan syarat hibah. Cuma dari segi akhlaq sebagai seorang Muslim yang beriman kepada Allah ianya sangat tidak patut dilakukan.


Kesimpulannya, hibah bukanlah cara untuk  mengenepikan faraid tetapi hibah sewajarnya menjadi pelengkap kepada faraid itu sendiri.


Hukum Faraid Dalam Pembahagian Harta Pusaka

Contoh kiraan:


Contoh duit ada RM16000, nak dibahagikan kepada 3 orang lelaki dan 3 orang perempuan mengikut kiraan Faraid.

Jawapan:

Untuk lelaki dapat 2 bahagian dan perempuan 1 bahagian.
Jadi untuk 3 anak lelaki x 2 = 6.
Perempuan pula 3 x 1 = 3.
Jumlah semuanya 9 bahagian.
Dari RM16000 ÷ 9. Jadi, dapatlah bahagian masing-masing.


Ini contoh asas je la ni... Kalau melibatkan nenek, datuk, bapa saudara dan selainnya boleh rujuk Mahkamah Syariah untuk pembahagian harta secara Faraid.


Hikmah Faraid


Bagi yang kurang jelas tentang faraid memang merasakan faraid ni macam kejam kan... Tapi sebenarnya ada hikmah yang Allah tentukan. Allah buat tu bersebab.
Antara tujuan dan hikmah Faraid ialah:

1. Keadilan


Memastikan keadilan terlaksana dan kehidupan keluarga si mati dapat diteruskan seperti biasa dan tidak berlaku kezaliman selepas itu.

2. Tanggungjawab lelaki lebih besar dari perempuan dari segi nafkah


Dalam keadaan tertentu, waris lelaki menerima lebih daripada waris perempuan disebabkan oleh tanggungjawab mereka dalam memberi nafkah dan lainnya. Hak diberi seiring dengan tanggungjawab. Suami kepada isteri. Bapa kepada anak-anak. Anak lelaki kepada ibu bapa. Datuk kepada cucu. Begitulah peraturan Allah SWT.

3. Tanggungjawab kepada anak yatim jatuh kepada pihak lelaki.


Selain itu, kaum lelaki iaitu abang bertanggungjawab kepada adik perempuan dan bapa saudara kepada anak saudara perempuannya yang sudah menjadi anak yatim.

4. Wanita tidak perlu menanggung orang lain.


Hak pusaka wanita adalah untuk dirinya sendiri. Mereka tidak bertanggungjawab untuk menanggung orang lain.

Sekian, semoga bermanfaat.

Sumber rujukan:


  • Mufti Wilayah
  • Jabatan Agama Islam Melaka
  • Persatuan Harta Guaman Malaysia
  • Tafsir al-Quran



Fiza Haron
Berkelulusan sarjana muda syariah undang-undang perbandingan dari Universiti Kebangsaan Malaysia dgn diploma lanjutan pentadbiran kehakiman dan guaman Islam UKM, beliau juga mempunyai sijil guaman bagi negeri Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Berpengalaman lebih 7tahun, beliau kini bernaung dibawah firma guaman sendiri iaitu Hafizah Haron & Associate. Beliau boleh dihubungi di talian 011-64390556 atau email di mailto:hafizahharonassociates@gmail.com

Hibah Harta Dalam Islam

Saya percaya mungkin ramai di antara pembaca yang pernah mendengar tentang hibah. Hakikatnya hibah ini mempunyai banyak kelebihan, keistimewaan, hikmah serta manfaat kepada kita jika dilaksanakan dengan betul.

Tahukah anda, hibah bermaksud pemberian hak atau harta secara sukarela tanpa dipaksa atau terpaksa daripada satu pihak kepada satu pihak yang lain.


Bahasa mudahnya hibah adalah hadiah daripada pemberi hibah kepada penerima hibah dengan niat dan tujuan yang baik tanpa sebarang syarat, imbalan atau balasan.

Ia merupakan pemberian secara suka sama suka dengan syarat di dalam hibah itu tidak akan ada hak orang lain yang diambil seperti hak mereka yang dizalimi atau dianiayai.

Menyedari akan kelebihan hibah ini, ia merupakan antara penyelesaian terbaik pengurusan harta dalam Islam.

Sebagai orang Islam, kita haruslah mengetahui lebih mendalam tentang hibah ini agar keputusan yang dibuat kelak tidak akan menganiaya orang lain.

Apabila sesuatu harta itu telah dihibahkan ketika pemberi masih hidup, kita tidak berhak mempertikaikannya.

Malah, pemberian hibah ini juga dapat mengelakkan konflik perebutan harta pusaka yang mungkin berlaku setelah kematian pemberi hibah.

Walaupun ada ketikanya hibah secara lisan, sebagai contoh, si suami memberitahu isterinya untuk menghibahkan rumahnya kepada si isteri, ia sebenarnya sudah sah.

Jadi tidak perlu dipertikaikan lagi. Ini bermaksud, apabila harta sudah dihibah secara sah, tetapi jika ada yang mahu merampasnya maka mereka yang terbabit itu melakukan dosa.

Perlu diingat, semua harta yang sudah dihibah akan terkeluar daripada harta pusaka dan tidak akan di agih kepada waris mengikut hukum faraid.



Hibah Harta Dalam Islam



Apakah beza antara hibah dan wasiat?



Hibah dan wasiat merupakan dua instrumen penting dalam pengurusan harta Islam.

Hibah adalah pemberian harta yang berlaku semasa hidup pemberi hibah manakala wasiat pula adalah pemberian harta yang berlaku selepas kematian pewasiat.

Hibah tidak akan berlaku sekiranya si pemberi hibah hanya sekadar berhasrat atau berura-ura sahaja tetapi dengan takdir Allah S.W.T., si pemberi hibah meninggal dunia tanpa diduga.

Maka dengan itu hibah tidak akan berlaku kerana hukumnya telah berubah daripada hibah kepada wasiat.

Hibah dan wasiat ini amat digalakkan dalam Islam di mana sekiranya ia dilakukan dengan betul dan selaras dengan kehendak syarak, pertikaian dan perebutan harta dalam di elakkan.

Hibah pada istilah syarak ialah suatu akad yang mengandungi pemberian milik oleh seseorang secara sukarela terhadap hartanya kepada seseorang yang lain pada masa hidupnya tanpa balasan dengan menggunakan lafaz ijab dan qabul atau seumpamanya.

Pemberian secara hibah bukan bertujuan untuk mengharapkan pahala dan bukan bertujuan untuk memuliakannya.

Perlu di ingat bahawa hibah hanya akan berlaku ketika seseorang pemberi hibah dan juga penerima hibah itu masih hidup ketika proses pelaksanaan pemberian dilakukan.

Pemberian hibah ini lebih kepada pemberian yang berbentuk kasih sayang.



Hibah Harta Dalam Islam



Dalam Islam, hibah adalah salah satu cara pemilikan harta yang sah di sisi syarak. Hibah ini masih berkait rapat dengan konsep pemilikan harta yang lain seperti wasiat, wakaf dan faraid.

Namun sudah tentu hukum dan ciri-ciri konsep hibah berbeza dengan yang lain. Mengikut istilah syarak, hibah merupakan akad pemberian harta yang dilakukan oleh pemberi hibah kepada penerima hibah ketika hidupnya tanpa sebarang balasan ('iwad).

Hibah dalam Islam merupakan amalan sunat dan amat digalakkan. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

"Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian daripada mas kahwin itu dengan senang hati, makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya"
Surah al-Nisa' ayat 4


"...dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta dan (memerdekakan) hamba sahaya"
Surah al-Baqarah ayat 177


Selain daripada itu, terdapat juga dalil dalam Al-Quran tentang pelaksanaan hibah yang disebut dalam hadis Rasullulah S.A.W. Saidatina Aisyah berkata yang bermaksud:

"Nabi Muhammad S.A.W menerima dan membalas hadiah"
Hadis riwayat at-Tirmizi


Apakah Rukun Hibah?



Rukun hibah ada 4 iaitu :

1. Pemberi hibah (al-wahib) 


Pemberi hibah perlu seorang ahliyyah yang sempurna akal, baligh dan rusyd.

Mereka juga mestilah memiliki harta yang dihibahkan dan berkuasa penuh ke atas hartanya.


2. Penerima hibah (al-mawhub lahu) 


Penerima hibah mestilah mempunyai keupayaan untuk memiliki harta sama ada mukalaf atau bukan mukalaf.

Sekiranya penerima hibah adalah bukan mukalaf seperti belum akil baligh atau kurang upaya, maka hibah boleh diberikan kepada walinya atau pemegang amanah.


3. Harta yang dihibahkan (al-mawhub) 


Harta yang hendak dihibahkan itu mestilah harta yang halal, bernilai di sisi syarak, di bawah pemilikan pemberi hibah, mampu diserahkan kepada penerima hibah dan wujud ketika harta berkenaan dihibahkan.


4. Lafaz ijab dan kabul (sighah) 


Lafaz ijab dan kabul merupakan lafaz atau perbuatan yang membawa makna pemberian dan penerimaan hibah.


Pemberian hibah harta dalam Islam


Apakah kelebihan pemberian hibah?


Setiap apa yang digalakkan dalam Islam sudah semestinya mempunyai pelbagai kelebihan.

Kelebihan hibah paling utama adalah memudahkan proses pengurusan harta pusaka. Selain itu, berikut merupakan antara kelebihan lain pemberian hibah:


  • Pemberian harta secara hibah boleh memupuk perasaan kasih sayang dan mengeratkan hubungan silaturahim. Pemberi hibah boleh memberikan hartanya kepada sesiapa sahaja terutama mereka yang rapat seperti suami, isteri, anak, ibubapa, anak angkat dan lain-lain bagi menzahirkan kasih sayang antara mereka. 
  • Penerima hibah boleh terdiri daripada sesiapa sahaja. Ia berbeza dengan sistem faraid yang memberikan hak hanya kepada ahli waris-waris tertentu, manakala wasiat mengecualikan waris sebagai penerima wasiat. Selain itu, hibah juga boleh diberikan kepada bukan Islam bagi tujuan mengeratkan hubugan silaturahim dan bukan untuk tujuan maksiat.
  • Kadar pemberian hibah adalah tidak terhad kepada jumlah tertentu. Ia berbeza dengan konsep wasiat iaitu harta yang diwasiatkan tidak boleh melebihi satu pertiga daripada harta pusaka bersih dan faraid mengikut kadar-kadar tertentu seperti yang diturunkan di dalam al-Quran. Pemberi hibah bebas menentukan kadar atau bahagian harta yang hendak dihibahkan dengan memberi pertimbangan kepada keperluan hidup dan kehendak semasa menerima hibah.
  • Pemberi hibah boleh menentukan sendiri kepada siapa harta dan jumlah yang hendak diagihkan dengan mengambil kira kesesuaiannya dari segi kedudukan ekonomi dan keperluan semasa waris-warisnya. Hal ini kerana, kebiasaannya keperluan seseorang individu dengan individu yang lain adalah berbeza. 
  • Pemanfaatan harta boleh dilakukan secara terus dan semaksimum mungkin. Instrumen hibah ini boleh menangani masalah ini dengan baik di mana harta yang dihibahkan boleh terus dimanfaatkan oleh penerima hibah ketika pemberi hibah masih hidup.


Setelah memahami konsep hibah ini, ia boleh dianggap sebagai pelengkap kepada sistem pengagihan harta dalam Islam.

Konsep hibah amat sesuai diamalkan oleh masyarakat dewasa ini, terutama untuk mengagihkan harta kepada pihak-pihak yang tidak berkemampuan tanpa mengehadkan kepada kadar dan golongan tertentu.

Apa yang paling penting dalam hibah ialah keikhlasan kerana ia memberikan sesuatu kepada orang lain pada waktu masih hidup tanpa meminta balasan.



Fiza Haron
Berkelulusan sarjana muda syariah undang-undang perbandingan dari Universiti Kebangsaan Malaysia dgn diploma lanjutan pentadbiran kehakiman dan guaman Islam UKM, beliau juga mempunyai sijil guaman bagi negeri Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Berpengalaman lebih 7tahun, beliau kini bernaung dibawah firma guaman sendiri iaitu Hafizah Haron & Associate. Beliau boleh dihubungi di talian 011-64390556 atau email di mailto:hafizahharonassociates@gmail.com

Hak hak wanita selepas bercerai. Ini yang isteri wajib ambil tahu.

Assalamualaikum. Setiap pasangan yang berkahwin pasti inginkan perkahwinan mereka berkekalan sehingga ke syurga. Tapi tak semua impian itu berpanjangan. Ada sesetengah kes, penceraian adalah jalan yang terbaik buat kedua belah pihak setelah proses pendamaian dan kaunseling menemui jalan buntu.


Hak-Hak Wanita Selepas Bercerai


Maksud Penceraian


Apa itu penceraian? Penceraian bermaksud menamatkan satu-satu hubungan perkahwinan sama ada dengan pilihan suami atau dengan keputusan kadi. Dari sudut bahasa Penceraian bermaksud berpisah atau melepaskan. Manakala dari sudut istilah pula membawa maksud pembubaran ikatan perkahwinan dengan lafaz talak atau seumpamanya berdasarkan Al-Quran, As-Sunnah dan ijma' ulama.

 Hukum Perceraian


Perceraian boleh terjadi dalam pelbagai cara sama ada melalui lafaz yang diucapkan oleh suami kepada isteri atau melalui perbuatan dan niat yang menunjukkan kehendak suami untuk berpisah dengan isterinya seperti dengan tulisan atau dengan isyarat tertentu tertentu. Apakah hukum penceraian?

Wajib
• Apabila perselisihan suami dan isteri tidak menemui jalan penyelesaian dan keluarga kedua belah pihak telah bersetuju untuk bercerai.

Sunat
• Apabila suami menjatuhkan talaq ke atas isterinya kerana berkelakuan tidak baik.

Makruh
• Apabila suami menjatuhkan talak ke atas isterinya yang berkelakuan baik dan tidak melakukan sebarang kesalahan.

Haram
• Apabila suami menjatuhkan talak dalam keadaan isterinya sedang dalam haid atau nifas.

Harus
• Waktu tidak ada persefahaman hidup antara suami dan isteri

Hak-hak Wanita Yang Diceraikan


Apabila telah berlakunya lafaz talak atau cerai dari suami kepada isteri, Islam masih membenarkan kedua-dua belah pihak untuk terus berhubung antara satu sama lain dengan batas pergaulan yang telah ditetapkan.
Ini bertujuan untuk memastikan hak-hak isteri dan anak-anak terus dilindungi walau selepas berpisah serta untuk memastikan si suami terus menjalankan tanggungjawab mereka melalui pemberian nafkah. Ini selaras dengan firman Allah dalam Surah At-Talak ayat 6 seperti di bawah :

'Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu tinggal menurut kemampuan kamu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan mereka.  Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusu (anak-anak) mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya dan musyawarahkanlah antara kamu (segala sesuatu) dengan baik  dan jika anda menghadapi kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya".

Jadi apa hak-hak atau bentuk tuntutan yang boleh dibuat oleh si isteri ke atas bekas suaminya di Mahkamah Syariah?


Harta Sepencarian


Harta sepencarian bermaksud harta yang diperolehi bersama oleh suami dan isteri semasa masih dalam ikatan perkahwinan sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kenderaan) atau harta tak alih (seperti rumah).

Pada asalnya, tuntutan harta sepencarian adalah berdasarkan undang-undang adat Melayu. Tapi kerana prinsip tersebut tidak berlawanan dengan kehendak Syariah Islam maka peruntukan harta sepencarian diterima sebagai sebahagaian daripada Undang-Undang Islam di Malaysia. Al-Quran juga ada menyebut :

“Orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan”.
(Surah An-Nisaa’ : 32)

Berdasarkan ayat di atas, ia menjelaskan bahawa hak wanita di dalam harta benda yang dituntut adalah bergantung dari apa yang diusahakan.

Dalam mahkamah syariah, pembahagian harta sepencarian ditentukan berdasarkan sumbangan pihak-pihak berkenaan dalam pemerolehan harta-harta tersebut. Bentuk sumbangan dibahagi kepada 2 jenis iaitu :


1. Sumbangan Secara Langsung


Sumbangan secara langsung merujuk kepada sumbangan bersama suami dan isteri dalam usaha memperolehi harta dan aset.


2. Sumbangan Tidak Langsung


Merujuk kepada sumbangan dalam bentuk perhatian dalam rumahtangga seperti menjaga kebajikan keluarga, memelihara rumahtangga serta menjaga keperluan keluarga termasuk anak-anak. Sumbangan ini lebih merujuk kepada surirumah tangga sepenuh masa yang mengurus dan mengawal rumahtangga ketika suami bekerja. Seperti yang diluluskan oleh syarak atas dasar khidmat dan perkongsian hidup, seseorang suri rumahtangga juga berhak menuntut harta sepencarian dari suaminya yang bekerja.


Muta'ah


Mutaah merupakan sejumlah harta yang wajib diberikan oleh si suami kepada bekas isteri yang pernah disetubuhi apabila penceraian yang berlaku bukan berpunca dari isteri dan bukan disebabkan kematian suami.

Terdapat beberapa ayat di dalam Al-Quran yang menyentuh tentang Mutaah seperti di bawah :

"Dan isteri-isteri yang diceraikan berhak mendapat Mut'ah (pemberian saguhati) dengan cara yang patut, sebagai satu tanggungan yang wajib atas orang-orang yang taqwa".
(Surah Al-Baqarah ayat 241)

"Tidaklah kamu bersalah dan tidaklah kamu menanggung bayaran maskahwin jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka atau (sebelum) kamu menetapkan maskahwin untuk mereka. Walaupun demikian, hendaklah kamu memberi "Mut'ah" (pemberian saguhati) kepada mereka (yang diceraikan itu). Iaitu: suami yang senang (hendaklah memberi saguhati itu) menurut ukuran kemampuannya; dan suami yang susah pula menurut ukuran kemampuannya, sebagai pemberian saguhati menurut yang patut, lagi menjadi satu kewajipan atas orang-orang (yang mahu) berbuat kebaikan.
 (Surah Al-Baqarah ayat 236)

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang idah yang kamu boleh hitungkan masanya. Oleh itu, berilah "mut'ah" (pemberian sagu hati) kepada mereka, dan lepaskanlah mereka dengan cara yang sebaik-baiknya".
(Surah Al-Ahzab: 49)

Mutaah boleh diberi dalam bentuk pakaian, barang-barang atau wang bersesuaian dengan keadaan dan kedudukan kewangan suami.  Ini kerana Islam tidak menetapkan kadar pemberian mutaah sebaliknya lebih kepada persetujuan kedua-dua belah pihak.  Sekiranya terdapat pertikaian mengenai kadar ini, Mahkamah Syariah sendiri yang akan menetapkan kadar bayaran mutaah tersebut.


Tujuan Islam memberi mutaah


Islam sangat menghormati wanita. Dengan adanya pemberian mutaah, ini membuktikan penceraian yang berlaku bukan berpunca dari si isteri. Sekaligus ini menepis rasa malu dan buruk sangka masyarakat setempat terhadap bekas isteri.

Selain dari tu, pemberian mutaah dianggap sebagai satu bentuk penghargaan dari bekas suami kepada bekas isteri atas sumbangan dan tanggungjawab yang telah dijalankan sepanjang mereka hidup berumahtangga.

Dan bagi bekas isteri, pemberian mutaah ni membolehkan mereka menggunakan harta yang dihadiahkan dari bekas suami sebagai modal atau permulaan untuk hidup berdikari setelah putus tali pergantungan.

Nafkah Iddah


Nafkah iddah merupakan nafkah yang wajib dibayar kepada isteri yang telah disetubuhi. Nafkah iddah yang berupa nafkah makanan, pakaian dan tempat tinggal perlu disediakan oleh suami sepanjang tempoh Iddah Raji'e mengikut hukum syarak.


Hikmahnya ialah supaya kedua-dua belah pihak boleh menggunakan tempoh iddah Raji'e tersebut untuk berfikir panjang.

Walau bagaimanapun, terdapat syarat yang membenarkan seseorang isteri yang telah diceraikan berhak untuk mendapat nafkah. Antara syaratnya ialah :

1. Isteri Diceraikan Dengan Talak Raji'e


Menurut sepakat dari 4 mazhab, isteri yang telah diceraikan dengan talak Raji'e iaitu talak yang boleh dirujuk berhak mendapat nafkah iddah seperti dalil Nabi Muhammad saw di bawah :

“Hanya nafkah dan tempat kediaman untuk perempuan yang boleh dirujuk oleh suaminya”.
(Riwayat Ahmad dan An-Nasa’i)

2. Isteri Hamil Diceraikan Dengan Talak Bain


Isteri yang sedang hamil yang diceraikan dengan talak bain iaitu talak yang tidak boleh dirujuk semula juga berhak mendapat nafkah sehingga anak tersebut lahir. Ini sejajar dengan firman Allah swt yang berbunyi :

"Dan jika mereka berkeadaan sedang mengandung, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya sehingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya".
(Surah At-Talaq ayat 6)

Sekali lagi ini menunjukkan betapa Islam sangat menjaga wanita bila berlakunya penceraian. Walaupun wanita hamil itu telah diceraikan dengan talak Bain, bekas suami wajib menyediakan nafkah iddah dengan sempurna demi menjaga kebajikan dan kesihatan si ibu dan anak di dalam kandungannya.


3. Isteri Yang Tidak Nusyuz


Menurut hukim syarak, isteri yang diceraikan dalam keadaan dia taat dan patuh serta tidak berbuat nusyuz juga berhak ke atas nafkah iddah dari suami. Ini seperti yang tercatat dalam kitab Kifayah Al-Akhyar Juz 29 halaman 48 :

 “Apabila seseorang isteri nusyuz maka gugurlah hak isteri untuk menerima nafkah, pakaian dan giliran”.


Walaubagaimanapun terdapat situasi di mana bekas isteri tidak berhak ke atas nafkah iddah dari bekas suami :


1. Isteri Diceraikan Dengan Talak Bain


Menurut pendapat Jumhur Fuqaha, isteri yang  tidak hamil yang diceraikan dengan talak bain tidak berhak mendapat nafkah, pakaian dan tempat tinggal. Ini seperti yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw tentang talak tiga :

 “Tidak ada hak untuknya bagi tempat kediaman dan nafkah”.
(Riwayat Ahmad dan Muslim)

2. Isteri Kematian Suami


Isteri yang bercerai mati atau yang kematian suami juga tidak berhak untuk mendapat nafkah iddah walapun mereka sedang hamil. Ini telah dijelaskan dalam sabda Nabi Muhammad saw seperti di bawah :

“Tidaklah mendapat nafkah bagi perempuan hamil yang kematian suami”.
(Riwayat Darul-Qutni)

Kenapa isteri kematian suami tidak berhak mendapat nafkah? Pertamanya kerana kematian suami menjadikan tanggungjawab seorang suami kepada keluarganya gugur secara automatik. Kedua si isteri boleh atau berhak untuk membuat tuntutan pusaka ke atas harta peninggalan suami demi kelangsungan hidup mereka anak-beranak.

Nafkah Isteri Tertunggak


Nafkah isteri tertunggak atau tunggakan nafkah adalah nafkah yang tidak ditunaikan oleh suami kepada isterinya semasa dalam ikatan perkahwinan. Ini termasuk tidak membayar mas kahwin, tidak memberi nafkah hidup, tunggakan nafkah anak dan sebagainya. Tunggakan-tunggakan ini pada akhirnya akan menjadi hutang pada si suami dan wajib dibayar. Bekas isteri boleh menuntut tunggakan tersebut di Mahkamah Syariah.


Bagi memudahkan proses tuntutan tunggakan tersebut, kedua-dua pihak adalah disaran menggunakan perkhidmatan peguam. Tapi bagi yang tidak berkemampuan, mereka boleh membuat permohonan kepada Biro Bantuan Guaman.

Kesimpulan


Secara kesimpulannya, Islam agama yang adil dan saksama kepada kaum wanita. Banyak kelebihan dan hak yang diberi bagi memastikan kedudukan wanita yang diceraikan terjaga dan tidak dipandang serong masyarakat.

Cumanya wanita itu sendiri kena ambil tahu tentang hak-hak yang berhak ke atas mereka dan berfikiran kehadapan dengan membuat tuntutan seperti yang ditetapkan syarak demi kelangsungan hidup yang baru. Dan cara yang sebaiknya adalah dengan selesaikan isu tuntutan tersebut secara berhikmah antara suami dan isteri agar tiada persengketaan di kemudian hari.


Sumber :

  • Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Kelantan
  • Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Pulau Pinang
  • Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang
  • Peguam Syarie Fas



Fiza Haron
Berkelulusan sarjana muda syariah undang-undang perbandingan dari Universiti Kebangsaan Malaysia dgn diploma lanjutan pentadbiran kehakiman dan guaman Islam UKM, beliau juga mempunyai sijil guaman bagi negeri Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Berpengalaman lebih 7tahun, beliau kini bernaung dibawah firma guaman sendiri iaitu Hafizah Haron & Associate. Beliau boleh dihubungi di talian 011-64390556 atau email di mailto:hafizahharonassociates@gmail.com

Perkahwinan & penceraian dalam rumahtangga islam.


Perkahwinan merupakan salah satu naluri manusia, kerana dengan adanya perkahwinan, tumbuh rasa saling memberi, memiliki dan saling membantu. Sesebuah perkahwinan seharusnya diisi dengan kebahagiaan, harmoni, disulami sifat sabar, toleransi dan sebagainya dalam menjadikan kehidupan dan kelangsungan perkahwinan wujud keluarga yang sakinah, mawaddah dan rahmah.

Perkahwinan adalah rahmat. Setiap pasangan mempunyai peranan dan tanggungjawab masing-masing yang perlu dipenuhi, tempat untuk berkasih saying dengan cara yang terbaik bagi menjaga keharmonian.

Dalam sebahagian agama lain mendakwa bahawa perkahwinan adalah selama-lamanya. Namun sekiranya sesebuah perkahwinan itu tidak berhasil bagi mencapai kebahagiaan, perceraian merupakan jalan keluar kepada masalah rumahtangga dan hal ini diiktiraf di sisi Islam, iaitu melalui kaedah-kaedah yang tertentu, dengan sebab dan syarat-syarat yang tertentu.

Islam tidak menjadikan perkahwinan itu umpama penjara yang tidak boleh keluar selepas memasukinya.

Penceraian dalam islam.


Perceraian adalah suatu perkara yang dibenarkan oleh Islam. Walau bagaimanapun, ianya adalah merupakan kaedah atau jalan pilihan yang terakhir sekiranya sesebuah perkahwinan itu dilihat sudah tidak mempunyai kemungkinan untuk diteruskan.


Perceraian dalam Islam adalah salah satu yang paling kebencian oleh Yang Maha Kuasa, dan ia merupakan jalan terakhir yang dilakukan oleh setiap pasangan setelah membuat segala percubaan yang boleh membaiki keadaan di antara mereka.

Firman Allah SWT mafhumnya,
“Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh ‘iddahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik” (Al-Talaq: 2)

Jenis jenis penceraian.


Perceraian dalam Islam boleh dikategorikan dalam beberapa bentuk. Sebahagiannya ada yang dimulakan oleh pihak lelaki (suami) dan ada juga perceraian yang dimulakan oleh pihak perempuan (isteri).

Perceraian yang kebiasaannya berlaku adalah perceraian secara talak. Walau bagaimanpun, terdapat beberapa kaedah lain yang turut dipraktikkan di mahkamah sebagai proses perceraian atau pembubaran bagi sesebuah rumahtangga.

Secara amnya, terdapat lima kaedah perceraian yang dipraktikkan dalam pengamalan perundangan di Malaysia iaitu Talak, Ta’liq, Khulu’, Fasakh dan Li’an. Bagi setiap jenis perceraian, Akta/Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri adalah undang-undang yang mentadbir hal berkenaan jenis perceraian yang dipohon kepada Mahkamah.



Cerai secara talak.


Perceraian secara talak berlaku apabila suami melafazkan cerai kepada isteri, sama ada dengan kebenaran mahkamah atau tanpa kebenaran mahkamah. Perceraian secara talak perlu dibuat dengan kebenaran mahkamah iaitu kedua-dua pihak suami dan isteri bersetuju untuk bercerai secara baik, lalu suami melafazkan talak terhadap isteri. Jenis perceraian ini adalah merujuk kepada seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984 (Fast track).

Walau bagaimanapun, sekiranya perceraian berlaku di luar atau tanpa kebenaran Mahkamah, permohonan perlu dibuat kepada Mahkamah bagi tujuan pengesahan perceraian di luar Mahkamah tersebut. Seksyen 55A Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan bahawa:

“…seseorang yang telah menceraikan isterinya dengan lafaz talaq di luar Mahkamah dan tanpa kebenaran Mahkamah, Mahkamah hendaklah mengadakan siasatan untuk memastikan sama ada talaq yang dilafaz itu adalah sah mengikut Hukum Syarak.”

Talak terbahagi kepada dua iaitu talak soreh dan talak kinayah.


(a) Talak Soreh.

iaitu lafaz talak yang jelas seorang suami kepada isterinya. Contoh: “Aku ceraikan kau dengan talak satu”, atau “Engkau telah aku ceraikan”, walaupun dilafazkan tanpa niat.

(b) Talak Kinayah.

iaitu lafaz talak yang tidak jelas dan memerlukan kepada niat suami menceraikan isterinya sewaktu lafaz dibuat. 

Contoh talak kinayah:

“Aku tak nak tengok muka kau lagi”, atau “Pulanglah kepada orang tuamu”. 

Lafaz seperti ini merupakan lafaz yang memerlukan penelitian bagi menentukan adakah ianya bermaksud untuk bercerai atau sebaliknya. Talak yang dibuat secara bertulis seperti tulisan pada kertas, SMS, whatsapp, tulisan di batu, kayu atau air juga termasuk dalam talak secara kinayah.

Seseorang suami itu berhak untuk menceraikan isterinya dengan tiga bilangan talak. Ia terbahagi kepada dua bahagian iaitu talak raj’ie dan talak ba’in.

(a) Talak Raj'ie.


iaitu talak satu (1) dan talak dua (2). Apabila telah berlaku talak, suami yang mahukan semula isterinya boleh merujuk kembali isterinya dalam tempoh ‘iddah dan kembali menjadi pasangan suami isteri semula tanpa perlu kepada akad perkahwinan yang baru.


(b) Talak Ba'in.


Talak ba’in terbahagi kepada dua iaitu ba’in sughra dan ba’in kubra.


(i) Talak ba’in sughra:

Talak satu (1) atau talak (2) yang tidak boleh dirujuk dalam tempoh ‘iddah. Apabila talak ba’in sughra berlaku, seseorang suami yang mahu isterinya kembali padanya perlu kepada akad perkahwinan yang baharu.


(ii) Talak ba’in kubra: 

Iaitu talak tiga (3), sama ada talak tiga secara satu persatu atau talak tiga sekaligus. Apabila berlaku talak tiga, suami tidak boleh merujuk kembali isterinya, melainkan setelah isterinya telah berkahwin dengan lelaki lain, hidup sebagai suami isteri dan kemudian berpisah dengan suami barunya sama ada atas sebab perceraian atau kematian.

“Sesudah (diceraikan dua kali), itu jika diceraikan pula (bagi kali yang ketiga) maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sesudah itu, sehingga ia berkahwin dengan suami yang lain. Setelah itu kalau ia diceraikan (oleh suami baharu itu dan habis idahnya), maka mereka berdua (suami lama dan bekas isterinya) tidaklah berdosa untuk kembali (maskahwin semula), jika mereka kuat menyangka akan dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah dan itulah aturan-aturan hukum Allah, diterangkannya kepada kaum yang (mahu) mengetahui dan memahaminya”. (Al-Baqarah : 230)


Cerai Ta'liq.


Cerai secara ta’liq adalah perceraian yang berlaku disebabkan oleh perkara yang tergantung yang mengakibatkan kepada perceraian. Sekiranya perlanggaran ta’liq berlaku, maka akan terjatuh talak seperti yang dilafazkan.


Terdapat dua jenis ta’liq yang dipraktikkan di Malaysia iaitu ta’liq rasmi dan ta’liq biasa yang berlaku dalam perkahwinan.

(a) Ta’liq rasmi:


iaitu lafaz ta’liq yang dipersetujui oleh suami dan isteri pada masa akad perkahwinan. Ta‘liq rasmi dibaca oleh suami kepada isteri di hadapan naib kadi setelah selesai akad nikah. Kesemua lafaz ta‘liq berkenaan dicatat dalam perakuan ta‘liq atau sijil nikah. Lafaz ta’liq adalah berbeza mengikut negeri-negeri di Malaysia. Contoh lafaz ta’liq seperti,

“Saya mengaku apabila saya tinggalkan isteri saya (nama isteri) selama empat bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan, dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama tempoh yang tersebut pada hal ia taatkan saya atau saya melakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya, kemudian ia mengadu kepada mahkamah syariah, dan apabila sabit aduannya di sisi mahkamah syariah, dan ia memberi kepada Mahkamah Syariah, yang menerima bagi pihak saya satu ringgit maka pada ketika itu tertalak ia dengan cara talak khuluk”.

(b) Ta‘liq lisan 


ialah ta‘liq yang dilafazkan oleh suami dengan pilihannya sendiri dalam apa-apa sahaja perkara. Seseorang suami bebas melafazkan sebarang ta‘liq berkenaan sama ada dengan kehendaknya sendiri atau diucapkan dengan permintaan isteri dan sebagainya. Ta’liq ini kebiasannya berlaku dalam sesebuah perkahwinan. Contoh lafaz ta’liq seperti,

“Sekiranya kau berjumpa lelaki itu lagi, jatuh ke atas engkau talak satu”, atau “Jatuh talak ke atasmu selepas aku keluar dari rumah ini”.

Ta‘liq akan mensabitkan talaq apabila berlaku perlanggaran ta‘liq yang telah disebutkan oleh suami. Menurut seksyen 50 pula menyatakan,

“…Seseorang perempuan yang bersuami boleh, jika berhak mendapat perceraian menurut syarat-syarat surat perakuan ta’liq yang dibuat selepas berkahwin, memohon kepada Mahkamah untuk menetapkan bahawa perceraian yang demikian telah berlaku”.

Sekiranya perlanggaran ta’liq berlaku dan dirujuk bagi pengesahan cerai oleh Mahkamah, maka secara automatiknya perceraian yang berlaku ini adalah suatu kesalahan menurut undang-undang iaitu perceraian di luar atau tanpa kebenaran Mahkamah dan boleh dikenakan tindakan.,


Cerai Fasakh.


Cerai Fasakh merupakan salah satu kaedah permohonan pembubaran perkahwinan kepada mahkamah apabila berlaku kemudharatan dalam sesebuah institusi kekeluargaan.Sekiranya kuasa talak terletak pada tangan suami, perceraian secara fasakh pula terletak pada isteri. Walau bagaimanapun, suami juga boleh memohon fasakh dalam keadaan tertentu.


Terdapat banyak asbab yang membolehkan seseorang memohon fasakh di Mahkamah.. Antaranya adalah suami telah cuai atau tidak memperuntukkan nafkah selama tempoh tiga bulan, wujud penganiayaan dalam rumahtangga, lazim menyakiti atau menjadikan kehidupan menderita, tidak melayani isteri dengan adil (dalam kes poligami) dan sebagainya.

Islam amat melarang perbuatan menzalimi wanita sebagaimana firman Allah SWT di dalam sebahagian surah al-Baqarah ayat 231 yang bermaksud:

“….dan janganlah kalian pegang mereka (isteri) dengan maksud memberi mudarat kerana kami hendak melakukan kezaliman terhadap mereka….”

Seksyen 52 Akta yang sama memperuntukkan hal-hal yang boleh dijadikan alasan bagi permohonan fasakh Sekiranya isteri mampu memberikan bukti-bukti yang jelas dan nyata kepada Mahkamah, maka hakim berhak untuk membubarkan perkahwinan tersebut.


Cerai Khulu'

Khulu’ merupakan salah satu jenis tindakan perceraian yang dimulakan oleh isteri kepada suami. Dalam hal ini, seseorang isteri menawarkan kepada suaminya sejumlah wang atau pampasan bagi tujuan perceraian.

Perceraian ini berlaku dengan lafaz talak oleh suami apabila dia bersetuju dengan wang atau pampasan tersebut. Perceraian ini dirujuk pada seksyen 49 yang menyatakan,

“(1) Jika suami tidak bersetuju menjatuhkan talaq dengan kerelaannya sendiri, tetapi pihak-pihak itu bersetuju bercerai dengan cara penebusan atau cerai tebus talaq, Mahkamah hendaklah, selepas jumlah bayaran tebus talaq dipersetujui oleh pihak-pihak itu, mengarahkan suami itu melafazkan perceraian dengan cara penebusan, dan perceraian itu adalah ba-in-sughra atau tidak boleh diruju’kan”.

Kesan cerai secara khulu’ adalah talak yang disabitkan ke atas isteri merupakan talak ba’in sughra, iaitu talak yang tidak boleh dirujuk dalam tempoh ‘iddah. Sekiranya bekas suami mahu isterinya kembali semula kepadanya, pasangan perlu kepada akad perkahwinan yang baru.


Cerai Li'an.


Perceraian secara li’an berlaku apabila seseorang suami bersumpah dengan menyatakan bahawa isterinya telah melakukan zina dengan lelaki lain, atau apabila suami menafikan anak yang lahir daripada kandungan isterinya adalah bukan anaknya. Kaedah sumpah ini dilakukan dengan cara dia bersumpah sebanyak empat kali dan pada sumpah kelima menyatakan bahawa dia bersedia menerima laknat Allah sekiranya ia berbohong.

Seterusnya, isteri kemudiannya bersumpah balik sebanyak empat kali menafikan segala pertuduhan suami ke atasnya iaitu tidak melakukan zina. Dan pada sumpah kelima nyatakan bahawa dia bersedia menerima laknat Allah sekiranya tuduhan suami terhadapnya adalah benar.

Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984 Seksyen 50A menyatakan,

“(1) Jika pihak-pihak kepada sesuatu perkahwinan telah mengangkat sumpah dengan cara li’an mengikut Hukum Syarak di hadapan Hakim Syarie, apabila penghakiman, maka Hakim Syarie itu hendaklah memerintahkan mereka difarakkan dan dipisahkan dan hidup berasingan selama-lamanya”.

Kesan daripada hal ini berlaku adalah apabila kedua-duanya telah berangkat sumpah mengikut hukum syarak, Hakim akan mengarahkan perkahwinan ini difaraqkan (dipisahkan). Kedua-dua pihak tidak boleh rujuk kembali dan perkahwinan tersebut adalah terpisah buat selama-lamanya.


Kesimpulan.


Perceraian bukanlah perkara pertama yang perlu difikirkan apabila berlaku masalah dalam rumahtangga, sebaliknya ianya merupakan langkah terakhir dalam konflik masalah rumahtangga yang berlaku.

Namun sekiranya perceraian adalah jalan yang terbaik bagi mengelakkan kemudaratan yang lebih besar, pilih kaedah perceraian yang sesuai dengan situasi dan keadaan yang berlaku. Proses perceraian di Mahkamah bukanlah suatu yang terlampau rumit, walau bagaimanapun sekiranya dilakukan dengan sambal lewa boleh menyebabkan prosiding perceraian semakin rumit dan memakan masa sehingga bertahun-tahun lamanya.

Apabila berlaku permasalahan rumahtangga, adalah dinasihatkan supaya merujuk kepada pihak tertentu seperti Pejabat Agama Islam Daerah, kaunselor, Perunding Keluarga Islam di firma guaman dan sebagainya bagi mendapatkan khidmat nasihat dan pandangan berkenaan masalah yang dihadapi sebelum membuat tindakan seterusnya.



Fiza Haron
Berkelulusan sarjana muda syariah undang-undang perbandingan dari Universiti Kebangsaan Malaysia dgn diploma lanjutan pentadbiran kehakiman dan guaman Islam UKM, beliau juga mempunyai sijil guaman bagi negeri Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Berpengalaman lebih 7tahun, beliau kini bernaung dibawah firma guaman sendiri iaitu Hafizah Haron & Associate. Beliau boleh dihubungi di talian 011-64390556 atau email di mailto:hafizahharonassociates@gmail.com

Hak penjagaan anak dalam islam. Ibu & ayah siapa lebih berhak?

Hadhanah dalam islam
Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jika seseorang manusia (Islam) meninggal dunia maka terputuslah segala amalannya melainkan tiga perkara, iaitu sedekah yang berterusan, ilmu pengetahuan yang dapat memberi faedah (kepada dirinya atau kepada orang lain) dan anak yang soleh/solehah yang beramal baik dan sentiasa mendoakan kepadanya”.

Betapa besarnya nikmat yang diberikan kepada suami isteri yang dianugerahkan anak anak. Kehadiran cahaya mata bukan saja menyerikan rumah tangga, malah mereka juga menjadi ladang pahala selepas kita tiada lagi di dunia.

Senarai artikel di dalam siri hadhanah
  1. Hadhanah - Hak penjagaan anak dalam islam. (Artikel ini)
  2. Makna hadhanah dari pelbagai sumber muktabar.
  3. Apakah yang melayakkan seseorang mendapat hak jagaan anak?
  4. Berapa lama tempoh jagaan hadhanah?
  5. Proses perlaksanaan hadhanah oleh Mahkamah Syariah di Malaysia.


Agama islam menuntut setiap penganutnya supaya memelihara nasab keturunan yang baik, dan salah satu caranya adalah melalui konsep Maqasid al-Syariah yang terkenal iaitu hifz al-nasl.

“Hifz al-nasl” boleh diertikan sebagai penjagaan, pemeliharaan dan pemuliharaan keturunan manusia di atas muka bumi ini.

Penjagaan keturunan ini wajib dijaga dari kedua dua aspek rohani & jasmani untuk memastikan kelangsungan tujuan manusia diutus ke muka bumi iaitu sebagai khalifah yang mentadbir alam ini menurut undang undang yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Penting untuk kita menjaga sistem kekeluargaan islam supaya anak-anak yang lahir melalui suami dan isteri yang halal, bukan daripada hubungan zina. Akibatnya, anak yang lahir bukan dari perkahwinan yang sah ini akan hilang haknya terhadap nafkah dan nasab kekeluargaan yang semestinya hak asasi setiap insan. Menyebabkan mereka disisihkan dari masyarakat.

Allah SWT telah berfirman di dalam Al Quran, Surah Al Baqarah. Ayat 266

أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَن تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

Maksudnya: “Adakah seseorang di antara kamu suka mempunyai sebuah kebun dari pokok tamar (kurma) dan anggur, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, ia juga mempunyai dalam kebun itu segala jenis buah-buahan, sedang ia sudah tua dan mempunyai banyak anak cucu yang masih kecil, lalu kebun itu diserang oleh angin taufan yang membawa api sehingga terbakarlah ia? Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu keterangan-keterangan, supaya kamu berfikir (dan mengambil iktibar).”

Sungguh penting sekali untuk suami isteri memastikan zuriat yang dilahirkan terjaga dan dilindungi sebaiknya, walaupun sekiranya mahligai rumah tangga yang dibina runtuh akibat penceraian.

Agama Islam memberikan kita panduan yang jelas untuk memastikan penjagaan keturunan manusia supaya kekal membiak di bumi ciptaan Allah SWT, dan mampu melaksanakan tugas hakiki seorang Khalifah.


Apakah maksud hadanah?


Pengertian hadhanah (الحضانة)  dari aspek bahasa berasal daripada perkataan al-hidnu (الحضن) yang membawa erti rusuk, dada atau sisi badan. Perkataan hadhanah dipilih untuk urusan mengasuh kanak kanak kebiasaannya seorang pengasuh akan sentiasa mengendong anak yang diasuh di sisi badannya.



Secara umumnya, Hadanah boleh ditakrifkan sebagai penjagaan anak anak lelaki dan perempuan kecil yang belum mampu menguruskan kehendak dirinya sendiri. Sama ada semasa perkahwinan mahupun sekiranya berlakunya perpisahan suami isteri.

Terdapat banyak kitab yang telah ditulis oleh ulama tentang pengertian hadhanah, anda boleh rujuk link di bawah untuk rujukan lanjut.

Rujukan tambahan


Apakah tujuan hukum hadhanah?


Tujuan utama perlaksanaan hadhanah ialah menjaga kebajikan atau maslahat kanak kanak. Kajian moden sendiri membuktikan, usia 7 tahun pertama kanak kanak sangat penting dalam perkembangan sahsiah diri & emosi anak anak. Iaitu peringkat usia kanak kanak belum mumaiyiz.


Seorang pengasuh atau penjaga yang dipertanggungjawabkan mestilah mampu memberikan sepenuh kasih sayang kepada anak sewaktu berada dalam tanggungannya. Inilah hikmah turutan penjaga hadanah dalam islam diberikan kepada waris dari belah perempuan dahulu kerana wanita memang dikurnikan fitrah lemah lembut & penyayang kepada anak anak.

Dalam islam, ibu lebih berhak berbanding bapa dalam penjagaan anak mereka kerana keupayaannya yang lebih sabar serta kasih sayangnya mengasuh dan mendidik anak. Sesuatu yang sangat didambakan anak anak pada usia tersebut.

Di Malaysia, jika berlaku perselisihan di kalangan penjaga kanak kanak yang tersenarai dalam turutan. urusan penentuan penjagaan kanak-kanak diselia oleh mahkamah syariah dan hendaklah mengikut turutan yang telah ditetapkan oleh islam supaya kepentingan anak anak tidak terjejas.


Ayat ayat Al Quran berkaitan Hadhanah.



1. Surah Al-Baqarah ayat ke 233


وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ

Ertinya: “Dan ibu-ibu itu menyusukan anak-anak mereka selama tempoh dua tahun yang lengkap bagi mereka yang mahu menyempurnakan susuan.”

Dua orang tokoh ilmuwan islam iaitu Imam al-Qurthubi & Imam Abu Hanifah sependapat dalam menaksirkan ayat ini:

’Ayat ini menjadi dalil di sisi Imam Malik bahawa hadhanah (hak penjagaan anak) adalah milik bagi seorang ibu. Maka dia berhak menjaga anak lelaki sehingga tempoh baligh dan anak perempuan sehingga tempoh dia berkahwin. Ia (hak penjagaan anak) adalah milik ibu. Inilah juga pendapat yang dipegang oleh Imam Abu Hanifah.’’



Hadis hadis berkaitan hadhanah


Hadis hadhanah


Hadis 1 - Riwayat Abu Daud (2276). Dinilai hasan oleh Syeikh Al al-Baani.


Ianya sabit melalui hadis Nabi SAW melalui Abdullah bin `Amr R.Anhuma ketika mana datang seorang wanita kepada Rasulullah SAW lalu berkata:

يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ ابْنِي هَذَا كَانَ بَطْنِي لَهُ وِعَاءً وَثَدْيِي لَهُ سِقَاءً وَحِجْرِي لَهُ حِوَاءً وَإِنَّ أَبَاهُ طَلَّقَنِي وَأَرَادَ أَنْ يَنْتَزِعَهُ مِنِّي فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: أَنْتِ أَحَقُّ بِهِ مَا لَمْ تَنْكِحِي

Maksudnya: Wahai Rasulullah, sesungguhnya anakku ini, perutku adalah tempatnya, putting susuku adalah tempat minumnya dan pangkuanku adalah rumahnya sedangkan ayahnya telah menceraikanku dan ingin merampasnya dariku. Lalu Rasulullah SAW berkata kepadanya: “Engkau lebih berhak terhadapnya selama engkau belum bernikah”.

Berdasarkan dalil di atas begitu juga dengan dalil-dalil yang lain, telah ijma` sekalian muslimin akan pensyariatan hadhanah ini bagi menjaga kebajikan si anak yang masih kecil setelah berlaku penceraian di antara sepasang suami isteri.


Hadis 2


Imam Al-Nasai’e dan selainnya telah meriwayatkan daripada Abu Hurairah RA :

أَنَّ امْرَأَةً جَاءَتْ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ لَهُ: زَوْجِي يُرِيدُ أَنْ يَذْهَبَ بِابْنِي، فَقَالَ لَهُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:" هَذَا أَبُوكَ وَهَذِهِ أُمُّكَ فَخُذْ أَيَّهُمَا شِئْتَ فَأَخَذَ بِيَدِ أُمِّهِ

Maksudnya: “Sesungguhnya seorang perempuan telah datang kepada Nabi SAW lalu berkata kepada baginda: “Suami aku mahu mengambil anak lelaki aku.’’ Maka Nabi SAW berkata kepada anak lelaki tersebut: ‘’Ini adalah bapa kamu dan ini adalah ibu kamu, maka pilihlah yang mana satu yang kamu mahu (untuk bersama)’’. Maka anak tersebut memegang tangan ibunya.”


Hadis 3 - Riwayat al-Tirmidzi (1357)


Daripada Abu Hurairah RA:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيَّرَ غُلَامًا بَيْنَ أَبِيهِ وَأُمِّهِ

Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW memberikan pilihan kepada seorang ghulam antara bapanya dan ibu”


Hadis 4 - Riwayat Abu Daud (2277)


Rasulullah SAW bersabda:

فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ زَوْجِى يُرِيدُ أَنْ يَذْهَبَ بِابْنِى، وَقَدْ سَقَانِى مِنْ بِئْرِ أَبِى عِنَبَةَ وَقَدْ نَفَعَنِى. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اسْتَهِمَا عَلَيْهِ. فَقَالَ زَوْجُهَا: مَنْ يُحَاقُّنِى فِى وَلَدِي، فَقَالَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَذَا أَبُوكَ، وَهَذِهِ أُمُّكَ، فَخُذْ بِيَدِ أَيِّهِمَا شِئْتَ فَأَخَذَ بِيَدِ أُمِّهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ

Maksudnya: “Seorang perempuan menemui Rasulullah SAW dan berkata: “Wahai Rasululllah! Bekas suamiku ingin mengambil anakku. Anakku telah memberiku minum daripada telaga Abu ‘Inabah. Sesungguhnya, dia amat berguna kepadaku.” Rasulullah SAW bersabda: “Buatlah undian.” Maka bekas suami perempuan tersebut berkata: “Sesiapa yang boleh menghalangku daripada anakku!” Rasulullah SAW bersabda: “Ini bapamu dan ini pula ibumu, peganglah tangan siapa yang kamu pilih.” Lalu, anak tersebut pun memegang tangan ibunya dan mengikutnya pulang.”




Hak Hadhanah


Jika berlakunya penceraian pasangan suami isteri yang mempunyai anak lelaki / perempuan dengan usia yang masih kecil seperti bayi, dan semestinya sangat memerlukan asuhan dan kasih sayang, dalam kes ini ibunya lebih berhak terhadap anak tersebut.

Hak untuk penjagaan anak (hadhanah) diberikan kepada ibunya semasa umur anak tersebut masih kecil dan menyusu. Pada usia ini, anak anak belum sampai tahap boleh membezakan baik buruk sesuatu tindakan, apatah lagi memilih untuk tinggal bersama ibu atau bapanya. Dalam keadaan ini, anak tersebut mestilah diberikan kepada ibu untuk diasuh olehnya.

Anak tersebut akan kekal diasuh oleh ibunya sehingga mencapai usianya sudah tidak menyusu, dan boleh berfikir sendiri untuk membezakan tingkah laku ayah atau ibunya. Walaupun anak ini sudah cukup besar, tetapi belum mumaiyiz & masih memerlukan asuhan, pada usia ini anak diberikan pilihan untuk mengikut sama ada ibu atau bapanya.


Urutan hadhanah / hak pengasuhan anak dalam islam.



Siapakah yang menentukan hak penjagaan anak di Malaysia?


Apabila berlaku pertelingkahan mengenai hadanah di Malaysia, mahkamah Syariah adalah badan berwajib yang dipertanggungjawabkan dengan autoriti untuk memutuskan hadanah.


Apakah pertimbangan yang diambil kira oleh mahkamah syariah dalam hadhanah?

Perkara yang menjadi pertimbangan utama Mahkamah Syariah ialah
  • Kebajikan kanak-kanak tersebut.
  • Kemahuan ibu & ayah kanak-kanak.
  • Kemahuan kanak-kanak tersbeut jika sudah dalam peringkat usia yang telah mampu memberikan pendapatnya sendiri.


Siapakah yang lebih layak mendapatkan hak penjagaan anak?


Agama islam telah memberikan garis panduan yang jelas dalam menentukan pihak yang paling layak mendapat hak hadhanah anak selepas berlakunya pembubaran ikatan perkahwinan suami isteri adalah ibu anak-anak tersebut.

Mahkamah Syariah akan menetapkan keputusan hadhanah. Namun sekiranya mahkamah mendapati si ibu telah pun hilang kelayakannya menjaga anak tersebut, hak penjagaan ini akan beralih kepada pihak pihak yang disenaraikan di bawah.
  1. Nenek pihak ibu hingga ke atas peringkatnya.
  2. Bapa.
  3. Nenek pihak bapa hingga ke atas peringkatnya.
  4. Kakak atau adik perempuan seibu sebapa.
  5. Kakak atau adik perempuan seibu.
  6. Kakak atau adik perempuan sebapa.
  7. Anak perempuan dari sebelah kakak atau adik perempuan seibu sebapa.
  8. Anak perempuan dari sebelah kakak atau adik seibu.
  9. Anak perempuan dari sebelah kakak atau adik perempuan sebapa.
  10. Ibu saudara dari sebelah ibu.
  11. Ibu saudara dari sebelah bapa.

Mahkamah akan mengambil kira orang yang diberikan hak penjagaan anak anak tersebut tidak menjejaskan kebajikan kanak-kanak tersebut.

Walaupun hak hadhanah telah diberikan kepada sesuatu pihak, hak ini bukan muktamad. Ada beberapa situasi hak penjagaan anak yang diberikan oleh mahkamah boleh ditarik balik.


Apakah perkara perkara yang menyebabkan hilangnya hak jagaan anak anak?


Bagi memastikan kebajikan anak anak dipelihara, mahkamah akan meneliti kedudukan pihak penjaga semasa hak hadhanah diberikan. Namun begitu, hak ini boleh terbatal sekiranya berlakunya keadaan di bawah.
  • Sekiranya wanita tersebut berkahwin dengan seseorang yang tidak mempunyai pertalian dengan kanak-kanak itu yang orang itu dilarang berkahwin dengan kanak-kanak itu, jika jagaannya dalam hal sedemikian akan menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu tetapi haknya untuk jagaan akan kembali semula jika perkahwinan itu dibubarkan;
  • Sekiranya wanita tersebut berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka;
  • Sekiranya wanita tersebut menukar pemastautinannya (berpindah) dengan tujuan untuk mencegah bapa kanak-kanak itu daripada menjalankan pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu, kecuali bahawa seseorang isteri yang bercerai boleh mengambil anaknya sendiri ke tempat lahir isteri itu;
  • Sekiranya wanita tersebut keluar dari islam / murtad.
  • Sekiranya wanita tersebut mengabaikan atau menganiaya kanak-kanak itu.



Berapa lamakah tempoh jagaan hadhanah?


Hak jagaan untuk anak anak bermula sejak anak tersebut lahir sehinggan mereka mencapai usia mumaiyiz, iaitu usia anak anak mampu melakukan urusan khusus tanpa bantuan orang lain.  Contoh amalan khusus adalah seperti di bawah.
  • Mampu makan dan minum dengan sendiri.
  • Mampu menguruskan diri sendiri ketika ke tandas untuk qadha’ hajat.
  • Menyuci & membersihkan diri sendiri dari kotoran.
  • Mengambil wudhu.

Telah disepakati & di tetapkan bahawa usia mumayyiz kanak kanak apabila sampai usia 7 tahun. Namun ada juga kanak kanak yang sampai usia mumaiyiz pada usia 8 tahun mengikut keadaan kanak-kanak tersebut. Anak anak tidak dikira telah mumaiyiz hanya berdasarkan usianya semata mata.

Ini dapat kita perhatikan daripada, Akta 303 Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 melalui Seksyen 84 yang menyebut

Hak hadhinah bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu perempuan, tetapi Mahkamah boleh, atas permohonan hadhinah, membenarkan dia menjaga kanak-kanak itu sehingga kanak-kanak itu mencapai umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sebelas tahun, jika kanak-kanak itu perempuan.
Setelah tamatnya hak hadhinah, jagaan adalah turun kepada bapa, dan jika kanak-kanak itu telah mencapai umur kecerdikan (mumaiyiz), maka kanak-kanak itu adalah berhak memilih untuk tinggal dengan sama ada ibu atau bapanya, melainkan jika Mahkamah memerintahkan selainnya.


Upah hadhanah


Upah hadhanah ialah duit yang diberikan kepada pihak yang diberikan hak hadhanah.

  1. Bagi isteri yang baru diceraikan dan masih dalam tempoh iddah, menerima nafkah dari bekas suaminya, dan pada masa yang sama mengasuh anak anaknya, upah hadhanah tidak layak diberikan kepada isteri tersebut kerana nafkah dan upah hadhanah tidak boleh dihimpunkan pada satu masa.
    .
  2. Sekiranya isteri tersebut bercerai mati, maka upah hadhanah berhak diberikan kepadanya kerana si isteri tidak memperolehi nafkah dari suaminya jika dibandingkan dengan bercerai hidup.
    .
  3. Sekiranya bekas isteri telahpun habis waktu iddah dan sudah tidak menerima nafkah daripada bekas suami, beliau berhak menerima upah Hadhanah untuk tugas yang digalasnya bagi pihak bekas suami atau wali anak anaknya.
    .
  4. Sekiranya anak di asuh oleh selain dari ibunya, pengasuh tersebut layak menerima upah hadhanah dan  bayaran dikira dari hari pertama menjaga anak tersebut. Upah ini berbeza dari nafkah yang diberikan terdapap anak tersebut. Bapa ataupun penjaga anak tersebut wajib melangsaikan bayaran tersebut atau ia dikira sebagai hutang. Melainkan pengasuh tersebut menghalalkannya atau melakukan kerja asuhan itu secara sukarela.



Bagaimana pula hak penjagaan anak selepas mumaiyiz ditentukan?


Tiba juga kita ke akhir artikel, penting untuk kita fahami hak penjagaan anak / hadhanah ini kekal sehinggalah anak tersebut mumaiyiz.

Hak yang diberikan ini akan terangkat selepas kanak kanak tersebut sudah mampu berfikir dan membezakan baik dan buruk, dan sudah tidak memerlukan asuhan dan jagaan.

Dengan terangkatnya hak hadhanah, dan digantikan oleh hukum kewalian kerana anak tersebut sudah besar dan mumayyiz. Jika pihak yang berkelayakan mengasuh dan mempunyai kewalian ibu dan bapa yang beragama islam, anak lelaki ataupun perempuan yang sudah sampai umur mumayyiz diberikan pilihan sama ada mahu hidup bersama ibu ataupun ayahnya.



Rujukan.
  1. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia - http://www.islam.gov.my/e-hadith/
  2. Mufti Wilayah Persekutuan 
  3. Jabatan Bantuan Guaman - http://www.jbg.gov.my/images/doc/risalah/hadanah.pdf


Fiza Haron
Berkelulusan sarjana muda syariah undang-undang perbandingan dari Universiti Kebangsaan Malaysia dgn diploma lanjutan pentadbiran kehakiman dan guaman Islam UKM, beliau juga mempunyai sijil guaman bagi negeri Selangor, Perak dan Wilayah Persekutuan. Berpengalaman lebih 7tahun, beliau kini bernaung dibawah firma guaman sendiri iaitu Hafizah Haron & Associate. Beliau boleh dihubungi di talian 011-64390556 atau email di mailto:hafizahharonassociates@gmail.com
Powered by Blogger.